Neuvoja auringonottoon

Auringolta on syytä suojautua, kun UV-indeksi ylittää arvon 3. Suomessa näin tapahtuu toukokuusta elokuuhun, keskikesällä peräti aamukymmenestä iltapäivän kello viiteen. Käytä harkintaa, kunnioita ihotyyppiäsi ja vältä liiallista oleskelua auringossa. Liiallinen auringolle altistuminen on vakava terveysuhka.

P20 aurinkosuoja perhe rannalla

Näin voit nauttia auringosta rauhallisin mielin:

  • PYSY VARJOSSA KELLO 11–15
    Pysy pois auringosta kello 11–15, koska silloin auringonsäteily on voimakkainta. Älä viivy auringossa pitkään edes suojattuna. Lumi, hiekka ja vesi heijastavat ja moninkertaistavat UV-säteilyä.
  • SUOJAUDU VAATTEILLA JA AURINKOLASEILLA
    Suojaa itsesi hyvin vaatteilla (T-paita, leveälierinen hattu jne.) ja aurinkolaseilla.
  • ÄLÄ SÄÄSTELE AURINKORASVAA
    Käytä riittävästi aurinkovoidetta. Muuten et saa tuotepakkauksessa ilmoitettua suojatasoa. Aikuiselle vartalolle riittää 30–40 ml, eli vajaa puoli desiä. Lapselle riittävä määrä on noin 20 ml. Aikuiselle pätee nyrkkisääntö: yksi desi aurinkosuojaa riittää 2–3 käyttökertaan. Jos käytät vähemmän, suojakerroin ja suojauksen teho jäävät huomattavasti tuotemerkintää pienemmäksi.
  • LAPSET POIS AURINGONPAISTEESTA
    Älä altista vauvoja ja pikkulapsia auringonpaisteelle. Lapset tulee suojata erittäin hyvin UV-säteilyltä. Tee se korkean suojakertoimen aurinkorasvalla, vaatteilla ja hellehatulla. Hyvät aurinkotavat lapsuudessa voivat pienentää palamisen, ihovaurioiden ja ihosyövän riskiä.